Forældrehåndbogen

image

Kære forældre, vi er glade for at du giver dit barn mulighed for at være medlem af Boldklubben Vejle Kammeraterne, hvor vi bestræber os på at give dit barn muligheden for at blive bedre til at spille Fodbold men også give dit barn mange oplevelser med gode kammerater.
Måden der trænes på, især børnefodbold, er meget anderledes end man gjorde for bare 10 år siden. Der bliver gjort meget ud af at fodbold indlæres gennem leg og hver spiller bliver udfordret, på et niveau der passer til deres fodboldmæssige niveau, se mere om dette under Bedre Børnefodbold.
For at give dit barn en bedre fodboldoplevelse, kræver det at du også har en aktiv rolle for holdet. Dit barn har brug for støtte og opbakning, blandt andet i form af god stemning og et trygt træningsmiljø. Derfor at det vigtigt at de 10 forældre bud overholdes.
Der er mange opgaver som skal løftes for et hold. Træneren kan ikke løfte alle selv, derfor er der brug for din hjælp. Herunder er der nævnt en ikke udtømt liste – fortæl træneren hvor du kan hjælpe.

• Hjælper ved stations træninger
• Transport til og fra kamp
• Sociale initiativer (fest, overnatning i klubhus, ture, se Superliga kamp m.v.)
• Kaffe og kage til træning og kamp
• Holdleder
• Administration af spillernes kontakt oplysninger
• Dommer/Kampleder
• Information og nyheder til hjemmeside/sociale medier

De 10 forældre bud

1. Mød op til træning og kamp – dit barn sætter pris på det
2. Forhold dig i ro på sidelinjen – lad børnene spille
3. Ophold dig kun langs den ene sidelinje – og i god afstand til trænere og spillere
4. Respekter trænerens beslutninger – vær positiv og støttende
5. Respekter dommerens beslutninger – se på dommeren som en vejleder
6. Skab god stemning ved kampene – byd fx. udeholdets forældre på kaffe
7. Spørg om kampen var spændende og sjov – ikke om resultatet
8. Sørg for rigtig og fornuftigt udstyr – overdriv ikke
9. Støt op om holdets og klubbens arbejde – din indsats bliver værdsat, ikke mindst af dit barn
10. Husk på, at det er dit barn som spiller fodbold – ikke dig!!

Bedre Børnefodbold

Det vigtigste er at skelne børnefodbold fra voksenfodbold (udviklingsfodbold vs. resultatfodbold). I voksenfodbold er det ok at vinde 1-0 i en kamp, hvor man spillede rigtig dårligt. Sådan er det ikke i børnefodbold. Her er processen langt vigtigere end resultatet. Man skal lære så meget som muligt, blive udfordret i mange forskellige situationer, og lære at træffe de rigtige valg.

Kampene ses som en direkte forlængelse af træningen. Dvs. det er vigtigere at børnene får lov til at spille fodbold for derved at tilegne sig nye færdigheder, end at vinde kampe.

Børnefodbolden afvikles fremover på børnenes præmisser ved:
• Flere boldberøringen til hver enkelt spiller
• Flere skud på mål
• Flere driblinger/finter
• Større boldglæde
• Slut med resultatfodbold
• Plads til eksperimenter

Dette udføres ved at:
• Banerne er mindre (3,5 og 8-mands baner)
• Ingen resultatformidling før U13 turneringer
• Fokus på oplevelsen, ikke på resultatet

Vidste du..?
• At systemer, præstationsmål og resultatfiksering demotiverer mennesker, og dræber deres lyst til at lære.
• At forældre, der står på sidelinjen og råber og skriger, er med til at skabe et præstationsmiljø, der skaber utryghed og hæmmer børnenes lyst og engagement for spillet.
• At børn ikke udvikler sig under pres – de lærer højest at overleve.
• At når man spørger børn, hvorfor de dyrker idræt, kommer ’for at have det sjovt’ ind på en klar førsteplads hos både drenge og piger!
• At børn har brug for et trygt træningsmiljø for at udvikle sig – her udgør forældrene vigtige rollemodeller

Klubben

Selve klubben har også brug for frivillige hjælpere, for uden dem var der ingen klub. Ud over de grundlæggende bestyrelsesopgaver er der en lang række opgaver som skal udføres, og som administreres af klubbens udvalg.
• Planlægning og gennemførsel af klubaktiviteter
• Sponsorarbejde
• Stævneplanlægning og afholdelse
• Planlægning og gennemførsel af evt. ungdomstur
• Hjælp til indtægtsfremmende aktiviteter
• Ungdomsafslutning
• Og meget mere.

Her kan du gøre din indflydelse gældende. Kontakt et bestyrelsesmedlem og tilbyd din hjælp. Kontaktoplysninger kan du finde her

Retningslinier

• I Boldklubben Vejle Kammeraterne er alle spillere velkomne, uanset køn, farve eller fodboldmæssige kunnen.
• Alle spillere skal have mulighed for at have det sjovt, udvikle sin fodboldmæssige kunnen og udvikle sociale forbindelser med sine kammarater.
• Boldklubben Vejle Kammeraterne er en breddeklub, hvor vi fokuserer på spillernes spillemæssige udvikling og ikke på kampresultater.
• I Boldklubben Vejle Kammeraterne skal alle spillere have mange boldberøringer, derfor skal de yngste spillere spille på mindre baner og ved træning skal der mindst være en bold per spiller til rådighed.
• I Boldklubben Vejle Kammeraterne spiller vi efter ”HAK” princippet. Det vil sige, at en spiller er på banen mindst halvdelen af de kampe han/hun er med i.
• I Boldklubben Vejle Kammeraterne spiller vi ”Fair Play”. Det vil sige, vi behandler trænere, spillere, forældre, dommere og modstandere med respekt.